sobota, 20 grudnia 2014

Christmas sweets

Święta coraz bliżej, więc czas zabrać się za pieczenie smakołyków. Jak to przebiega u Was ? Pieczecie same czy kupujecie gotowe wyroby? W moim przypadku - gdybym mieszkała sama - pewnie padłoby na drugą opcję, ponieważ do tej pory pieczenie nie było moją mocną stroną (choć mam dobre chęci..). W mojej rodzinie zawsze piekła babcia i tak chyba zostanie, dopóki wystarczy jej sił. Zaczynało się od małych ciasteczek po duże blachy ciasta, babki i pierniki. W moje ręce trafiały już gotowe formy do dekorowania. Z początku radość była ogromna, lecz przy takich ilościach po godzinie bolały plecy i wszystko inne! Ale było warto. Widok udekorowanych pyszności na świątecznym stole zawsze wywołuje uśmiech, też tak macie? 


Dekorowanie ciasteczek to jedne z najprzyjemniejszych czynności! Wykorzystajcie to, aby pobyć z bliskimi i poczuć magię świąt!


Do mnie Mikołaj ze smakołykami już przyjechał, a do Was? ; ))


Dekorowanie mieszkania na święta wcale nie musi być drogie. Wystarczy wykorzystać do tego to co macie w domu lub tworzyć coś samemu. Ja związałam ciasteczka wstążką, którą dostałam w jednym z boxów od be glossy. Do tego choinka, bombki i gotowe!




A jeśli macie takiego pomocnika jak ja, to uwiecznijcie go na zdjęciu. Nasi pupile nigdy nie pozują i wyglądają uroczo! 


Do dekorowania ciasteczek użyłam dwóch pisaków:czerwonego i białego oraz kuleczek. Od Was zależy co wybierzecie, liczą się chęci!



Na koniec mam dla Was krótki opis dwóch przepisów na świąteczny stół z książki 'Domowe smaki - Rodzinna książka kucharska Kuroniów', którą serdecznie polecam! 

Karp z bakaliami 

Składniki: 

- karp ok. 1,5 kg
- włoszczyzna 1 pęczek
- liście laurowe 2 szt.
- ziele angielskie 2-3 ziarna
- goździki 3 szt. 
- cebula 2 szt.
- czosnek 1 ząbek 
- masło 1 łyżka
- cytryna 1 szt. 
- rodzynki 50 g
- migdały 100 g
- suszona żurawina 30 g
- sól i pieprz

Sposób wykonania: 

Sprawionego i oczyszczonego z ości karpia pokrój na dzwonka ( głowę i ogon zostaw do wywaru ), posól, oprósz pieprzem i skrop sokiem z cytryny. Odstaw do lodówki na 30 min. 
Głowę i ogon zalej litrem wody, zagotuj, odszumuj i dodaj oczyszczoną włoszczyznę, liście laurowe, ziele i goździki. Gotuj mniej więcej godzinę, by uzyskać esencjonalny wywar, przelej go przez gęste sito ( 2-2,5 szklanki ). 
Cebulę i czosnek posiekaj i zeszklij na maśle, połącz z wywarem. Gdy się zagotuje,włóż porcje ryby i dodaj bakalie oraz skórkę otartą z cytryny, gotuj na maleńkim ogniu ok. 15 min. Sos dopraw solą i pieprzem. 


Piernik z powidłami śliwkowymi

Składniki: 

- mąka 300 g
- soda oczyszczona 1,5 łyżeczki
- kakao 2 łyżki
- przyprawa piernikowa 2 łyżki
- goździki drobno utarte 1/2 łyżeczki
- jajka 3 szt.
- cukier 150 g
- miód 125 ml (1/2 szkl. )
- masło 200 g
- śmietana 18% 100 ml
- powidła śliwkowe 10 łyżek

Polewa: 

- czekolada deserowa 100 g
- słodka śmietanka 30% 50 ml
- orzechy włoskie 10 połówek 

Sposób wykonania: 

Nagrzej piekarnik do temp. 180 st. C. Formę keksową ( 8-11/30cm ) wysmaruj masłem i oprósz mąką lub wyłóż papierem do pieczenia. Mąkę przesiej z sodą oczyszczoną, kakao i przyprawą do piernika. Masło przełóż do rondelka i rozpuść na małym ogniu, wymieszaj miód i pozostaw do ostudzenia. 
Jajka ( o temp. pokojowej ) ubij z cukrem na puch. Dodaj ostudzone masło z miodem oraz 3 łyżki powideł śliwkowych i śmietanę - wymieszaj. Wsyp mąkę i ucieraj do połączenia składników. Przelej masę do foremki, wyrównaj szpatułką i wstaw do piekarnika. Piecz w temp. 180 st. C ok. 40 min, po czym przykryj wierz folią aluminiową ( stroną matową na zewnątrz ) i dopiekaj kolejnych 20 min. Patyczek włożony w środek ciasta powinien pozostać suchy. 
Gotowe ciasto wystudź na kratce. Wyjmij z formy, przekrój wzdłuż na pół, posmaruj resztą powideł śliwkowych i złóż obie części. W rondelku rozpuść czekoladę ze śmietanką ( najlepiej na parze ) i rozsmaruj polewę na wierzchu ciasta. Udekoruj połówkami orzechów włoskich i pozostaw do zastygnięcia polewy. 

Smacznego ! 

Do następnego Kochani! Klaudia 

12 komentarzy:

  1. śliczne pierniczki :) i fajne przepisy !

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam pierniczki, to moje ulubione ciasteczka/ciasto (jeśli to wielki piernik ;P). Jak dla mnie najlepsze jest nie samo dekorowanie, ale unoszący się zapach przyprawy korzennej. Mniam!

    OdpowiedzUsuń
  3. prześlicznie wyglądają te słodkości :) w szczególności pralinki... cudowne :)
    czasem naprawdę warto jest się pomęczyć. Dla takiego efektu jak Twój... zdecydowanie warto było :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Same pyszności :) przez święta jest tyle pokus!

    OdpowiedzUsuń
  5. Siemka. :) Ciekawy blog, może obs za obs ? :) Jeśli tak to napisz u nas na blogu , a my na pewno się odwdzięczymy. :) http://fashion-beautynails.blogspot.com/ :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale mi się podoba :) Ja dopiero we wtorek będę robić ciasteczka i ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja niestetu drugi rok z rzędu planowałam upiec pierniki i zabrakło mi czasu:/

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne słodkości! Dziękuję za odwiedziny + oczywiście również obserwuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. nie kupujemy - nie lubię kupnych wyrobów;p piecze zazwyczaj moja mama, której sprawia to największą przyjemność, więc ja sie odsuwam w szary kąt;p i pomagam w innych rzeczach ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Super świąteczne inspiracje ;)) Ja już się nie mogę doczekać tych wszystkich pyszności! ;)
    Świetny blog, zapraszam do mnie ;) Może miałabyś ochotę na wspólną obserwację?

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja wczoraj pierwszy raz w życiu upiekłam pierniki. Z siostrą :) Nadenerwowałam się bo musiałyśmy mierzyć składniki na oko, ale pierniki wyszły :) Jeszcze tylko dekorowanie przede mną :)
    A kotek jaki słodki :)
    Ja użyłam wstążeczki z glossyboxa do mojej butelki świątecznej, ale to chyba ze 2 lata temu było :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękujemy za każdy komentarz.
Odwzajemniamy się każdemu.

Dziękujemy ;-*